YAESU FL-110 geschikt maken voor QRP (5W) sturing

 click FL-110 Eng

YAESU FL-110

BESCHRIJVING

 

De Yaesu FL-110 is een transistor lineaire HF versterker die in 1974 op de markt gebracht werd als aanvulling op een Yaesu FT-301S/SD7 transceiver. Het apparaat is geschikt voor de 160, 80, 40, 20, 15 en 10m banden. In de praktijk doet de lineair het ook op de WARC banden maar met wat minder uitgangsvermogen.

Met 10 W (15W max) uit de set levert de lineair 80–90 W bij 12–13.8 V en voor elke band wordt een low-pass filter (LPF) ingeschakeld. Er is ook een VOX voorziening aanwezig.

 

Aan de ingang van de versterker is een verzwakker («fig) aangebracht en door dat te wijzigen kan de lineair met minder stuurvermogen ongeveer dezelfde output leveren. Dat is interessant voor QRP liefhebbers met een 5 W setje zoals een FT-817.

In het schema vindt u de wijziging van het ingangscircuit voor 5 W input. De SWR tussen de set en versterker zal kleiner of gelijk zijn aan SWR ≤ 1.4.

 

ONGEMODIFICEERDE FL-110

Meting aan een originele FL-110 met 13.8 V en 5 W stuurvermogen gaf het volgende resultaat:

13.8 VDC

160 m

80 m

40 m

30 m

(20m LPF)

20 m

17 m

(15m LPF)

15 m

12m

(10 m LPF)

10 m

Output

60 W

70 W

80 W

105 W

105 W

60 W

80 W

60 W

55 W

Output met het originele ingangscircuit, 5 W sturing en 13.8 V voedingsspanning

U ziet dat er nog een behoorlijk uitgangsvermogen gehaald kan worden als de versterker ongewijzigd is. Er moet rekening gehouden worden met een veel lagere output als de voeding uit een 12 V accu betrokken wordt.

G4EGD's ADVIES

Ik heb de modificatie van Frits, PA0FRI aangebracht en inderdaad om de FL110 tot 100 W uit te sturen is nu ongeveer 5 W nodig.

Een waarschuwing is op zijn plaats als deze versterker met een FT-817 gebruikt wordt. Met de VOX voorziening ingeschakeld was de eindtrap van de FT-817 na ongeveer 5 minuten opgeblazen!

Ik veronderstel dat de aanspreektijd van het zend en ontvang relais zo traag is dat een FT-817 onbelast werkt en stuk gaat door het ontbreken van een effectieve SWR bescherming.

Dat komt niet door PA0FRI's modificatie, ik adviseer u om het relais direct aan te spreken via de desbetreffende aansluiting op de FT-817.

73 Steve G4EDG.